НАВЧАЛЬНО-МУЗИЧНІ ІГРИ
Із кн.: Печерська Е.П.
«Уроки музики в початкових класах» – Київ: Либідь, 2001 (с.147–148, 218–266).
[ред.
Р.Д.]
Святковий
концерт – Хто пісню заспіває з нами,
добрішим й розумнішим стане!
Знов
святковий настрій в нас, знов радіє увесь клас!
Учень-диригент – кожен ряд вибирає свого диригента, який керує співом, як учитель. Він
оцінює спів учнів, учні оцінюють його «диригентську майстерність».
Варіант: клас
вибирає учня, який керуватиме оркестром дитячих інструментів.Ми чуємо сьогодні знову оркестру музику чудову.
Хай
нашу гру всі чують люди. А хто ж в нас диригентом буде?
Звучи, наша пісне! – “учитель” (один із
учнів) показує на своїй руці (модель нотного ста-ну) звуковисотний малюнок придуманої ним мелодії,
слухає спів класу й оцінює його.
Музична зарядка – “учитель” (учень) імпровізує
рухи
під музику. Клас повторює їх.
Чую дзвін, та чи знаю, чий він? (де він?) – “учитель” виконує
фрагмент знайомої пісні на одному з дитячих інструментів, але так, щоб інші діти не бачили його.
Діти визначають: із якої пісні
прозвучав уривок, на якому інструменті був виконаний, охарак-теризовують особливості
звучання інструменту.
Різні тембри звуки мають. Хто про них нам нагадає?
Чи є
якась клавіатура в знайомої усім бандури?
А чи
нема сестри в сопілки, яка теж грає ніжно й дзвінко?
Музичний оглядач – щотижня одному з учнів
пропонується удома уважно слухати музичні радіо- і телепередачі, а потім у
класі розповісти про почуту музику.
Музичне інтерв’ю – після слухання музики в класі одному з учнів пропонують
«узяти інтерв’ю». Діти вчаться не тільки чітко й виразно відповідати на
запитання, а й ставити їх.
Гастролер-музикант – Чарівна
музика до нас – прийшла сьогодні в перший раз.
Учень, який навчається в ДМШ, допомагає вчителеві
провести урок: виконує підготовану п’єсу і стисло розповідає про неї; вчиться
поводитися на уявній концертній сцені.
Круглий стіл – після виступу
«гастролера-музиканта» учні за власним бажанням вислов-люються про почуту
музику. Вчитель ненав’язливо спрямовує хід дискусії.
Конкурс юних музикантів-виконавців – Яке наступне в нас завдання?
Приготувались до змагання!
Клас вибирає журі, яке оцінює якість
виконання, нагороджує виконавців оплесками.Переможцям можна вручити призи: дитячі книжки про музику.
Конкурс може проводитися у двох номінаціях: конкурс співаків та конкурс інструменталістів.
Уважний слухач – А хто сьогодні в нас уважний? Хто музикант сьогодні справжній?
Хто назву
твору пам’ятає? Докладно скаже нам:
Про кого, й
що, і як ця
музика розповідає?
Учням пропонують упізнати й
розповісти про твори, які звучали сьогодні на уроці.
У кого краща музична
пам’ять? – Знов музики чарівні звуки до
нас донесли вмілі руки.
Чи можна пісню відгадати, якщо без слів її зіграти
Хто загадку з вас відгадає: який твір зараз пролунає?
Хто загадку з вас відгадає: який твір зараз пролунає?
А зараз слухай, не співай. Що це за музика, вгадай!
Слухання інструментальних
творів, в яких використано мелодіії народних пісень.
Вгадай мелодію – Що головне у пісні кожній? По чім впізнати її можна?
Музичну пам’ять розвиваймо: усі мелодії згадаймо.
А зараз постарайся дуже: вгадай мелодію, мій друже
Вгадай твір за
ритмічним малюнком – Для вас музичний
подарунок:
Хто знає, що це за «малюнок»?
Уважно слухай, не дрімай: за ритмом танець упізнай!
Учитель відтворює спочатку
тільки ритм того чи іншого танцю.Після того, як діти згадають назву танцю, – грає його музику.
Вгадай пісню за супроводом – Складне завдання нас чекає: яка це пісня, хто вгадає?
Є супровід у пісні кожній. За ним впізнати пісню можна.
Не тільки вгадай, а
ще й заспівай – Яка це пісня, відгадайте, а
потім гарно заспівайте. Діти повинні впізнати пісню за нотним записом, просольфеджувати її.Розпізнай жанр – Чи можна музику співати і одночасно танцювати?
Свою ти пам’ять розвивай: усе про твір цей нагадай.
Діти мають визначити: що прозвучало
(пісня, танець?), охарактеризувати музику твору.Музична вікторина – Згадай: де музика оця (пісня ця) звучала, який характер вона мала?
Подорож сторінками знайомих опер і балетів, сторінками музичних казок.
Із якого кінофільму (мультфільму) пісня?
Концерт за заявками – Артисти всі сьогодні є. Готовий наш конферансьє?
Тільки
для мами – Нам треба маму привітати і
пісню вивчити до свята.
Вже
пісню вивчили ми з вами, її присвячуємо мамі.
Я мамі казку подарую, для мами щось
зімпровізую.
Композитори – Артисти в класі є "народні.
Хто ж композитор в нас сьогодні?
Натхнення, завітай у клас! Ця творча гра якраз для
нас.
Створити можна варіацій, хто скільки зможе, навіть
двадцять.
І кожна в чомусь особлива: і неповторна і красива.
Виконати знайому пісню, варіюючи
кожний куплет.– Перетворити мелодію з дводольної на тридольну.
– Ритмізувати й мелодизувати тексти, наприклад, зімпровізувати мелодії на слова:
Добрий день, Жовтневий день, Похмурий день, Сонячний день;
Добрий день у добрий час, любить музику наш клас;
Добрий день, добрий день, ми чекаємо пісень;
Добрий день у добрий час, любить музику наш клас;
Добрий день, добрий день, ми чекаємо пісень;
Добрий день, січневий день,
знов чекаємо пісень (скучили ми без пісень);
Добрий день, вже йде весна,
поспіша до нас вона;
Знову до нас в гості повернулась осінь;
Знову до нас в гості повернулась осінь;
Ми цілий тиждень не співали,
від музики відпочивали;
Чарівники – одну й ту ж музику
перетворити і в пісню, і в танець (не змінюючи її музич-ного тексту).Наш оркестр – складання інструментального супроводу до пісні (або твору зі слухання).
Творчість – Зайнятись творчістю спіши: складай пісні, казки, віршіі!
Де
живуть ноти? – Цікава є для нас робота: ми будемо вивчати ноти.
Я сподіваюсь,ви не проти – дізнатися, де “мешкають” ці ноти?
Складання казок, пісеньок
про ноти «сонячну», «мінливу (мі, мі-бемоль)», «містичну», «фан-тастичну» (Соль, Мі, Фа тощо).
Письменники – Ти інструменти уяви і казочку про них склади.
А зараз спробуйте, будь ласка, про рідну музику створити
казку.
Складання казок про музику,
музичні
інструменти.Поети й композитори – Хто може за одну хвилину створити пісню тричастинну?
Складання віршів, пісень.
Композитори й музикознавці – Куплетну форму кожен знає.
То хто ж нам гарно заспіває?
Знайдемо
істину у спорі: де кульмінація у творі?
«Композитори» створюють мелодії, «музикознавці» їх
аналізують.Слухаючи музику, діти показують, як вона розвивається.
Музикознавці – У формі цій все просто й ясно: частини-розділи – контрастні.
Діти визначають форму твору.
Музично-театральний спектакль –
Що це таке, скажіть детально – спектакль
музично-театральний?
Оперний спектакль – Бувають опери ліричні, бувають також і комічні.«Пан Коцький» – казка є народна. Хто розповість її сьогодні?
Слухання й аналіз фрагментів опери М.Лисенка “Пан Коцький”.
І знову – добра новинá: а незабаром вже весна!
Невже ж таке колись буває, що Зиму Весна зустрічає?
Цікава опера – у клас – зайшла, щоб здивувати нас.
Слухання й аналіз опери
М.Лисенка “Зима і Весна”.Про що і як розповідає музика – Відчуття природи, почуття людини…
Ми у чомусь схожі, в чомусь ми єдині.
Це, може, ще не кожен знає: і музика характер має.
Хто може музику вгадати, і почуття в ній розпізнати?
Хто може музику вгадати, і почуття в ній розпізнати?
Здається,
що вже кожен знає, як музика розповідає.
Узагальнити,
що кожен музичний твір має свої характерні риси, створює певний настрій у слу-хача за
допомогою особливостей мелодії, супроводу, темпу, динаміки, регістрів, ладу
тощо. Нагадати, що є твори, які можуть цікаво розповісти уважному слухачеві про
наших друзів, улюблених героїв.Впізнай музичний портрет – Відкрийте нам один секрет:
так чий музичний це портрет?
Якщо хтось зміг його впізнати, попросимо нам
показати.
Послухавши
твір, з’ясувати:
про кого розповідає музики і показати пантомімою. Подорож до зоопарку – У зоопарку ви бували? Кого там бачили, впізнали?
Уявити собі мешканців зоопарку. Використовуючи засвоєні поняття, охарактеризувати музику, яка зображає тварин, комах, птахів, змій тощо та їх спів.
Подорож до моря – Природа різна: це і гори, і луг, і степ, і море.
Імітувати голосом і на музичних інструментах звуки природи: дощу, зливи, плескоту морських хвиль, завивання вітру, гургіт грому. Охарактеризувати ці звуки.
Подорож у ліс – уявити зелений шум: “розмови” дерев, кущів, спів птахів, звірят. Відтво-рити й охарактеризувати ці звуки. А серед них хтось грати вміє?
А музику хтось розуміє?
Мандрівка в казкову
країну – рухами, голосом, грою на музичних інструментах показати, хто куди хотів
би мандрувати й кого хотів би зустріти.
Їдемо в далекий край. Слухай музику, співай.
Старався добре перший клас, мандрівка гарна вийшла в
нас.
У зеленому саду – Хоча пройшов вже листопад, ви уявіть зелений сад.
Інсценування окремих
фрагментів казки, пісні.
Все
співає в лісі – Цікаво, хто це може знати: чи
вміє дерево співати?
Інсценування казки з
імпровізацією пісень дерев.На пташиному дворі – А як на різні голоси пташки співають для краси?
Імітація пташиної “розмови”. Спільне створення сюжету казки, її інсценування.
Що бачив я і чув улітку? – О, літні враження багаті! Та як у музиці їх передати?
Що нам
дарує тепле літо? – Дерева, трави, сонце, квіти.
Учні відтворюють звуки
природи (звукоімітаціями), розповідають про побачене «музичною мовою».
Готуємося
до зустрічі Нового року та Різдвяних свят –
В уяві
нашій – дивна річ – наш сон у новорічну ніч.
Скажіть,
дівчата і хлоп’ята, яке в нас незабаром свято?
Подорож – Співаймо пісеньки барвисті. Хто хоче бути в
нас артистом?Діти, «подорожуючи» в уяві по різних країнах, слухають і співають відповідну музику.
Приїзд іноземців – А зараз треба сісти тихо: здається, хтось до нас приїхав…
До класу входять «іноземці» (кілька учнів), які “не знають” української мови. Свої думки й по-чуття вони передають жестами, мімікою й окремими звуками.
Діти мають вгадати: який настрій в «іноземців», про що намагаються нам розповісти?
Згадаймо сиву давнину – Я, незважаючи на моду, люблю пісні свого народу.
Цікаві ігри є народні, ми «Мак» розучимо сьогодні.
Таночки-хороводи порівняйте, що зображають –
відгадайте.
А на Івана, на Купала, які пісні колись співали?
Театр
мініатюр – Чи не могли би ми це свято та й з вами, діти, – проінсценувати?
Інсценування календарно-обрядових та
родинно-побутових пісень.Балетний спектакль – А чим, якщо це не секрет, так відрізняється балет?
Оркестр продовжує нам грати, хто з вас бажає
танцювати?
Передати жестами, мімікою
розповідь про якусь подію, про свої почуття.
Підібрати музику до цього
«спектаклю».
Театральний
спектакль – Листочки різнокольорові, приємно бачити вас знову.
Цю казку дуже симпатичну ми перетворимо в музичну.
Хто гарну пісню не забуде, напевне переможцем буде.
А можна й мовчки «розказати»: сюжет у жестах передати.
Створення
та інсценізування казки «Осінні листочки», «Як весна з літом
зустрічається».А можна й мовчки «розказати»: сюжет у жестах передати.
Інсценізування казки про народні музичні інструменти тощо.
Все ясно і без слів – показати (жестами, мімікою), хто з казкових героїв міг би передати свої почуття звуками маршу.
Знайди свою музику – вибрати музику, що найбільше відповідає за характером твоєму на-строю.
Проспівай своє ім’я – В усіх є пісенька своя: ти проспівай своє ім’я.
Хто співає ? – Зараз пісня пролунає. Чий це голос? Хто вгадає?
Не дивлячись на дітей, учень вгадує: хто з однокласників співає, які почуття намагається пере-дати своїм співом.
Правила співу – Вже знають всі, як розмовляти. А що це значить – заспівати?
Співати треба некрикливо. Готує вступ усіх до
співу.
Акорди вступу
прозвучали, до пісні нас підготували.
Розвиваємо слух –
Хто хоче тоніку знайти? Ми
можемо допомогти.Слухаючи мелодію, доспівати в ній тоніку.
Перевірте ви слух
свій: це звук високий чи низький?
Тепер
хай попрацюють руки: покажемо, які це звуки.
У
кожного свій тембр звуку. Це чують всі, хто не
без слуху.
Уявити
гру відомих музичних інструментів, проімітувати їх звучання.Розвиваємо пам’ять – повторювати віршовані рядки, музичне вітання вчителя;
– згадати літературний твір (вірш, казку, оповідання) і пояснити, де в ньому кульмінація.
Розвиваємо творчу уяву – створення казки під враженням від музики;
– конкурс на краще виконання ролей героїв казки;
– спілкування героїв казки з
учнями (імпровізація).
Прийшов сьогодні на урок віночок пречудових казочок.
А зараз – творче всім завдання: чиє найкраще виконання?
А зараз – творче всім завдання: чиє найкраще виконання?
Не тільки є у нас артисти, а й режисери,
сценаристи.
Напевно,
казку всі читали. А є ще опера. Не знали?
Фрагменти будемо співати, з захопленням інсценувати.
– малювання під враженням від музики (Як я бачу музику?).
– підбір схематичних зображень облич, які відповідають характеру пісні;
– підбір схематичних зображень облич, які відповідають характеру пісні;
– уявляння
музики внутрішнім слухом під враженням від
картин
Якщо обличчя певний вираз мають, це мімікою
називають.
В малюнок можна зазирнути. А може хтось його почути?
Ця
галерея незвичайна, озвучимо її негайно.
По-різному
почути можна, хоча це вміє… ні, не кожний.
На знімальному
майданчику – Лунає музика давно не тільки
у театрі, а й в кіно.
Уважним будь, четвертий клас! Хто режисер сьогодні в нас?
Створення дітьми «кінофільму» та його
озвучення.
Багато
ви нового взнали і дуже грамотними стали.
Ви
музику не забувайте, читайте, слухайте, співайте.
Хай
другом музика вам буде, вона потрібна добрим людям.
Сценарій свята «Різдвяну свічку запалімо»
- Христос народився! Ми раді вас бачити на нашому
святі,яке присвячене традиційному різдвяно-новорічному обряду
українців. Колядування (щедрування) приурочувалось трьом
основним святам зимового циклу: Різдву
- 25 грудня (7 січня), Новому рокові – 1 (14січня), Водохрещам – 6
(19 січня). В селянському календарі українців це були найважливіші,
найурочистіші події року, які за своїм значенням майже не поступалися
Великодню.
- (виходить ангел на сцену) Христос народився! (ведучий відповідає).
(ангел показує на декорації, розглядається). Як у вас тут
гарно. Затишно.
- Так,гарно. А ще у нас гарно колядують. Залишайся з
нами , та послухай.
- Дякую. Мені дуже цікаво, а можна і я вам розкажу
трохи про різдвяні свята.
- Авжеж,ми залюбки послухаємо.
- Споконвіку на Україні зимові свята супроводжували
численні традиції, звичаї, обряди, вірування. За допомогою поетичного
слова і магічного акту, святковою урочистою обстановкою люди прагнули
створити в ці дні вимріяний образ достатку , щастя, злагоди і спокою в
своїй оселі. Свята вечеря – це спільна вечеря всього роду, символ
домашнього вогнища. Навіть покійні родичі і ті, що безвісті загинули, за
народним повір ям, збираються на цю вечерю разом. Тому до неї готувалися
завжди завчасно і старанно всі члени сім ї. (трохи відходить в бік,
на екрані – відео матеріал про приготування до Різдва).
Напередодні самих зимових святок прибирали насамперед оселю: білили стіни,
стелю і піч, мили лави, стіл ,кухонне начиння. Тоді ж, прали білизну,
чистили одяг, впорядковували в господарських приміщеннях, заготовляли
дрова та корм для худоби, оскільки під час усього святкового періоду всі
ці роботи категорично заборонялися. Вони мали бути закінченими до
урочистої свят – вечірньої трапези 24грудня (6 січня).
Музичний номер.
- ( на краю сцени сидить дітько і махає хвостом). Так – так – так, і що це у нас таке тутечки? І
співають, і розказують усілякі вигадки. (встає, ходить по сцені,
розглядається,
виходить ангел, говорить до ангела). О, ти чого це у білому,
тебе хтось цукровою пудрою посипав?
- Я, ангел, і розказую нашим глядачам про різдвяні свята.
- О, так я про них усе знаю. (стає на краю сцени, починає загинати
пальці і рахувати свята) день революції у пеклі – раз, день
неслухняних дітей - два, день
лінивого нероби – три….. (тут ангел його перериває)
- Зажди, ти щось наплутав, ми говоримо про різдвяні свята, про свят вечір, про новий рік, водохреща.
Ти краще послухай як дітки колядують, і все зрозумієш.
Музичний
номер.
- (дітько повторює останні рядки колядки, сідає на сцені, витягує
блокнот і роблячи вигляд
що щось записує, говорить до ангела із серйозним виглядом). Так,
я готовий, давай далі розказуй а я запишу,щоб нічого не пропустити, ото
хлопці у пеклі нарегочуться. (сміється).
- Даремно ти смієшся, наші
прадіди бережуть і виконують ці звичаї вже два тисячоліття. (
відеоматеріал про дідуха). Із сходом вечірньої зорі господар
вносив до хати святковий сніп із пшениці, жита чи вівса – «діда»,
«дідуха», «коляду», «колідника»який ставив на покуті , або на стіл, тобто
на почесне місце, переступаючи поріг він скидав шапку і вітався з
господинею, ніби вперше з нею бачився:
-
Дай , Боже, здоров я!
-
Помагай, Боже! – відповідала
вона – А, що несеш?
-
Злато, щоб увесь рік ми жили
багато, - говорив господар.
- (виходить дітько на сцену, виносить із собою віник, перевертає його
догори дригом і говорить).
Я хлопець господарський, і собі в хаті поставлю таку річ, аби побільше
грішників приходило до мене.
- Ти , що в казанку переварився,
чи тобі на хвіст наступили, де ж ти рівняєш праведне з грішним,ці традиції тільки для
справжніх християн. (виходить на середину сцени).
З різдвяним днем українські селяни пов язували чимало своїх прикмет про
врожай і погоду в наступному році:
-
Як на Різдво сніг, то добра
озимина буде.
-
Як на дві неділі перед
Різдвом рясний іній, то перед Петром – буде на гречці рясний цвіт.
-
На Різдво метіль – бджоли
будуть гарно роїтися.
-
Який день Різдва – такий і
на Петра, який по Різдві – такий і по Петрі.
-
Зеленіє Різдво - білий Великдень.
- (дітько сумний ходить по сцені, на підлозі поруч біля нього лежить
мішок з великою діркою, в яку дітько просовує руку і з трагічним лицем говорить). А у мене одна прикмета, як принесу порожній мішок
без душі, то зась мені до пекла. (звучить музка наступного номеру, ангел
виходить за куліси в одну сторону, а дітько в другу сторону).
Музичний
номер.
- (виходить ангел). За тиждень після коляди – відзначали Щедрий вечір.
Щедрим або багатим цей вечір вважався тому, що на відміну від Свят-вечора,
до трапези входили також скромні страви: ковбаси, смажене м'ясо та інші.
Крім них ще готували вареники із сметаною, гречані млинці з додачею м яса.
В деяких регіонах України варили другу кутю, і заправляли її смальцем.
Основною подією Щедрого вечора на Україні було щедрування, яке
супроводжувалося церемоніальним обходом хат , із побажанням щастя, здоров
я і благополуччя членам сім ї. На відміну від колядування в обряді
щедрування активну участь брали дівчата і жінки, а також діти.
- (з-за куліс виходить дітько зав’язаний в гарній хустині). Пани господарі пустіть щедрувати.
- Та ти ж не знаєш жодної щедрівки.
- А я послухаю, як ви співаєте, та й собі навчуся. Де мені краще стати.
Тут, (підходить до
мікрофону)
, тут – (стає на коліна перед колонкою і притуляє вухо),
чи тут – (виходить в зал і сідає комусь на коліна на кілька секунд, поки
йде музичний номер виходить із залу).
Музичний
номер.
- З новим роком - 14 січня, тісно
пов'язаний український звичай «засівання», який зранку виконували хлопчики
віком 14 років. Заходячи до хати родичів чи сусідів, вони здійснювади
символічне посівання зерном, що носили з собою в торбинках, виголошуючи
одночасно новорічне поздоровлення.
Виходить
хлопчик і засіває розказуючи віншування.
- (приходить дітько ,розглядає хлопчика, в руках тримає свій мішок). Яка
краса,(бере у руки його торбинку), яка робота, і міцна ж до того, слухай
хлопче давай мінятися, я тобі шикарний мішок вмістимістю 20 людських душ,
а ти мені свою торбинку.(хлопчик не погоджується, той витягує чупа-чупс),
а так? (далі не погоджується)
- (ангел заступається за хлопчика, і він йде зі сцени). Вчора ти був
поганий, сьогодні поганий, тобі не набридло пакості робити добрим
християнам.
- Ні, то ж моя робота, моє
покликання.(притискає мішок до грудей)я ж купаюся в задоволенні як рибка у
воді.
- (ангел відвертається щоб дітько не чув). Так так я б тебе скупав в
ополонці на Водохреща.
- Що ти там бурчиш?
- Та я так про себе, оце хочу розказати вам про закінчення періоду святок
зимово-календарного циклу, і завершувало його свято Водохреща, яке
супроводжувалося різними обрядовими діями, звичаями та повір ями.
Центральне місце серед них займали обряди пов’язані з водою. ( відео
матеріал).
Музичний
номер.
- (виходить дітько на середину сцени ). Тепер я бачу наскільки українці шанують сво звичаї традиції та
обряди. Коли я йшов до вас на свято, то думав, що тут є неслухняні діти,
але бачу серед них добрих християн які добре колядують і шанують сою
культуру. Бувайте, мені тут нема чого робити.(йду геть).
- Отже традиційна різдвяно-новорічна обрядовість українців відзначалась
надзвичайною багатоманітністю. Святки сприяли зближенню й згуртуванню всіх членів сім ї, сусідів
і односельчан в одну велику родину. Хай ведуть нас до цього споконвічні
ідеали, виплекані в неперевершених своєю святковістю, красою , добром і
любов ю обрядах, звичаях і традиціях, народному колядуванні і щудруванні.
Музика на
завершення.
Немає коментарів:
Дописати коментар