Шукати в цьому блозі

гурткова робота

Вступ
Загальні вимоги до діяльності керівника гуртка
Найважливішим завданням керівника гуртка є:
        виховання гуртківців як національно свідомих громадян України;
        створення умов для їх духовного, інтелектуального та фізичного розвитку;
–   сприяння їх творчій самореалізації та професійному самовизначенню.
У своїй практичній діяльності керівник гуртка має керуватися вимогами статті 15 Закону України “Про позашкільну освіту”, в якій зазначено, що гуртки художньо-естетичного профілю повинні прищеплювати любов до українського та світового мистецтва (музики, поетичного слова, танцю тощо), навчати прак-тичних умінь і навичок, розвивати художні смаки гуртківців, що допоможе їм організувати своє власне життя за законами краси та гармонії.
Вищеназвані завдання та вимоги мають бути покладені в основу навчаль-них програм гурткової роботи. Саме на заняттях гуртків даного профілю мають вивчатися кращі твори української та світової мистецької спадщини, вони ж мають переважати на вечорах відпочинку, дискотеках тощо.
Керівникам гуртків художньо-естетичного профілю необхідно ефективні-ше впроваджувати у практику своєї діяльності  Концепцію художньо-естетич-ного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах та  Комплексну програму художньо-естетичного виховання у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах (див. наказ Міністерства освіти і науки України № 151/11 від 25.02.2004 р.). Сьогодні кращих результатів у навчанні й вихованні гуртків-ців добиваються ті педагоги, які забезпечують комплексний підхід до вивчення навчального матеріалу (взірцем може служити діяльність зразкового дитячого вокально-хореографічного ансамблю “Веселі черевички”/ мистецькі керівники ансамблю Марія та Володимир Чмирі / E-mail: school_6@cl.ukrtel.net).
Кожен педагог повинен творчо будувати кожне заняття, урізноманітнювати його структуру. Підвищенню ефективності навчально-виховного процесу спри-яє впровадження інтерактивних методів навчання (ділових та рольових ігор),  проведення занять у різних організаційних формах: заняття-гра, заняття-зна-йомство, заняття-подорож, екскурсія, лекція, конференція, семінар, вікторина, концерт, змагання тощо.
Діяльність керівника гуртка має гармонійно поєднувати дві основні функ-ції гурткової роботи – навчальну та соціально-педагогічну:
        навчальна – задоволення освітніх потреб гуртківців у професійній орієнтації та допрофесійній підготовці;
        соціально-педагогічна – забезпечення змістовного дозвілля дітей, їх вихо-вання, оздоровлення, забезпечення соціального захисту, соціальної адаптації та реабілітації (дані питання також мають бути включені до плану роботи керівника гуртка та втілюватися у практичній діяльності гуртка).




Гурток повинен бути місцем емоційно-психологічної захищеності дитини. Педагог повинен забезпечити сприятливий психологічний мікроклімат на кож-ному занятті: доброзичливо ставитися до гуртківців, допомагати становленню доброзичливих безконфліктних стосунків між дітьми.
Невтішні реалії сьогодення спонукають освітян до глибокого переосмис-лення ролі виховної роботи з дітьми. Виховна робота в позашкільному закладі має свою специфіку, тому педагоги позашкільних закладів повинні тісно спів-працювати зі школами, доповнюючи (але не дублюючи) зміст шкільного вихо-вання дітей.
Плануючи навчально-виховну роботу, доцільно передбачити ознайомлення гуртківців із матеріалами визвольних змагань українського народу за свою не-залежність, із творами авторів, які стали жертвами фашистсько-більшовицьких репресій, передбачити постійний пошук нових творів патріотичної тематики.
Естетичне, духовне, екологічне, фізичне, правове виховання дітей тощо потрібно здійснювати саме у контексті національно-патріотичного виховання.
Відзначення пам’ятних дат, подій, свят, днів народження видатних людей України сприятиме забезпеченню національно-патріотичної спрямованості нав-чально-виховного процесу, сприятиме вихованню гуртківців, як свідомих гро-мадян України.
Форми забезпечення національно-патріотичного виховання можуть бути найрізноманітнішими: бесіди, проведення Свят героїв, спільні молитви за усіх полеглих за волю України, покладання квітів до пам’ятників, до могил загиблих і догляд за ними, створення Книг пам’яті, участь у конкурсах “Сурми звитяги”, сходження на вершини гір Маківка, Ключ, посильна допомога сім’ям і роди-нам, з яких походять наші герої-борці і т.ін.
Діти повинні знати народні традиції, звичаї, обряди; мають досліджувати історію свого родоводу; набувати знань із історії виникнення свого міста, міс-течка, села. Слід постійно вдосконалювати духовно-просвітницьку діяльність, щоб наша учнівська молодь, обираючи власний життєвий шлях, завжди орієн-тувалася б на християнські цінності, на вартості гуманного суспільства.

Орієнтовні посадові обов’язки керівника гуртка
(секції, студії й ін. творчих об’єднань учнівської молоді)
Керівник гуртка
        організовує гурток, здійснює роботу щодо збереження контингенту гуртків-ців протягом усього навчального періоду, дотримується вимог щодо його чисельної наповнюваності;
–   створює сприятливий соціально-психологічний мікроклімат у колективі;
–   забезпечує санітарно-гігієнічний режим роботи гуртка;
        створює безпечні умови життєдіяльності гуртківців, систематично прово-дить інструктажі з техніки безпеки та правил вуличного руху (реєструючи їх у журналі обліку інструктажів), вимагає від дітей дотримання цих правил;
        забезпечує умови для інтелектуального, духовного та фізичного розвитку гуртківців, сприяє їх становленню як творчих особистостей;

        здійснює педагогічний контроль за дотриманням гуртківцями морально-
етичних норм поведінки;
        надає знання, формує вміння та навики з відповідних напрямів позашкільної освіти, враховуючи індивідуальні можливості та інтереси гуртківців;
        дотримується норм педагогічної етики, поважає гідність дітей, захищає їх від будь-яких проявів фізичного та психічного насильства;
        пропагує здоровий спосіб життя, виховує своєю поведінкою повагу до прин-ципів загальнолюдської моралі;
        планучи навчально-виховну роботу гуртка, користується типовими програ-мами Міністерства освіти і науки України (при їх відсутності укладає свою власну авторську програму);
        дбає про зміцнення навчально-матеріальної бази гуртка;
        проводить навчально-виховну роботу на високому професійному рівні, пос-тійно вдосконалює її зміст, форми та методи;
        вивчає та впроваджує у роботу гуртка нові педагогічні технології;
        забезпечує виконання навчального плану та програми гуртка;
        проводить із дітьми виховні заходи, залучає їх до участі в конкурсах, змаган-нях, оглядах, інших масових заходах;
        організовує звіт гуртка перед батьками та педагогічним колективом закладу;
        співпрацює з батьками гуртківців та керівниками інших гуртків, із учителя-ми загальноосвітніх шкіл, із дитячими та молодіжними організаціями;
        систематично підвищує свій кваліфікаційний рівень, поглиблюючи знання з педагогіки, психології, вікової фізіології, знання новітніх досягнень науки, техніки, мистецтва, екології тощо (за профілем роботи гуртка);
        бере участь у роботі педагогічної ради, методичних об’єднань закладу;
        виконує правила внутрішнього трудового розпорядку, дотримується вимог документів, що регламентують діяльність даного освітнього закладу;
        веде документацію, пов’язану з виконанням посадових обов’язків (журнали, план навчально-виховної роботи тощо);
        виконує накази та розпорядження адміністрації позашкільного навчального закладу, органів державного управління освітою.
Керівник гуртка повинен знати
–   законодавчі та нормативні документи з питань позашкільної освіти;
–   теорію та методику навчання й виховання, нові педагогічні технології;
–   основні закономірності особистісного розвитку дитини;
–   форми та методи проведення занять у гуртку;
–   основи галузей знань (за профілем роботи гуртка);
        програми шкільних навчальних предметів, матеріал яких доповнюється нав-чальним матеріалом гуртка;
        програму свого гуртка.
Керівник гуртка повинен уміти
–   ефективно застосовувати професійні знання у своїй педагогічній діяльності.


Документи, що регламентують позаурочну та позашкільну
 навчально-виховну роботу
1.     Нормативно – правові акти
        Декларація прав дитини (проголошена Генеральною Асамблеєю Організації Об’єднаних Націй  20.11.1959 р.).
–   Конвенція про права дитини (схвалена ГА ООН 20.11.1989 р.).
        Конституція України (прийнята Верховною Радою України 28.06.1996 р.).
2. Закони України
        Про позашкільну освіту (№ 1841-ІІІ від 22.06.2000 р.).
        Про молодіжні та дитячі громадські організації (№ 281-ХІV від 1.12.1999 р.).
3.     Укази Президента України
        Про програму роботи з обдарованою молоддю (№ 78 від 08.02.2001 р.).
        Про національну доктрину розвитку освіти (№ 347 від 17.04. 2002 р.).
4.     Постанови Кабінету Міністрів України
–   Про затвердження Переліку типів позашкільних навчальних закладів і Поло-ження про позашкільний навчальний заклад (№ 433 від 6.05.2001 р.).
        Про затвердження Програми розвитку позашкільних навчальних закладів на 2002-2008 роки (№ 378 від 28.03.2002 р.).
        Про внесення змін до Переліку закладів і установ освіти, охорони здоров’я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислу-гою років (№ 1436 від 26.09.2002 р.).
        Про затвердження Переліку посад педагогів та науково-педагогічних праців-ників.
5. Накази Міністерства освіти і науки України
        Про затвердження Порядку видачі випускникам позашкільних навчальних закладів свідоцтв про позашкільну освіту (№ 510 від 12.07.2001 р.).
        Про затвердження Типових переліків навчально-наочних посібників і техніч-них засобів навчання для художньо-естетичних, еколого-натуралістичних, туристсько-краєзнавчих і науково-технічних позашкільних навчальних за-кладів системи Міністерства освіти і науки  України (№ 5 від 08.01.2002 р.).
        Про затвердження Порядку державної атестації загальноосвітніх, дошкіль-них та позашкільних навчальних закладів (№ 533 від 24.07.2001 р.).
        Про затвердження Рекомендації щодо порядку використання державної сим-воліки в навчальних закладах України (№ 439 від 07.09.2000 р.).
        Про затвердження Положення про почесні звання “Народний художній ко-лектив”, “Зразковий художній колектив” (№ 461 від 14.08.2002 р.).
        Про затвердження Концепції художньо-естетичного виховання учнів у за-гальноосвітніх навчальних закладах та Комплексної програми художньо-естетичного виховання у загальноосвітніх та позашкільних навчальних за-кладах. // Інформаційний збірник МОН України. – 2004, № 10.
        Про Всеукраїнський конкурс навчальних програм, посібників з позашкільної освіти (№ 24 від 17.01.2003 р.).
Документація керівника гуртка
Керівник гуртка повинен мати
o   законодавчі та нормативні документи, що регламентують позаурочну та по-зашкільну навчально-виховну роботу;
o   навчальну програму свого гуртка;
o   журнали планування та обліку роботи гуртка;
o   перелік посадових обов’язків керівника гуртка;
o   перелік правил техніки безпеки;
o   інвентарну книгу (запис матеріальних цінностей);
o   розробки занять гуртка (традиційних, нетрадиційних);
o   навчальний матеріал до окремих тем навчальної програми;
o   творчі завдання для гуртківців;
o   ілюстративний, пізнавальний, роздатковий, наочний навчальний матеріал;
o   інформаційні матеріали про історію та розвиток мистецтв;
o   тексти доповідей керівника гуртка на засіданнях методичних об’єднань;
o   розробки бесід, плани та сценарії проведених керівником виховних заходів;
o   анкети, схеми, пам’ятки для вивчення та аналізу знань, умінь і навиків дітей;
o   матеріали аналізу анкетувань, що проводилися з гуртківцями;
o   програми творчих звітів гуртка;
o   матеріали про творчі здобутки гуртківців;
o   матеріали презентації робіт окремих гуртківців;
o   слайди, відеокасети про проведені навчальні заняття та виховні заходи;
o   вирізки з газет під рубрикою “Про нас пишуть”.

Орієнтовна схема плану-конспекту заняття гуртка
1.     Дата.     2. Тема заняття.
3.  Мета  (навчальна, виховна).
4.     Форма проведення заняття:
a)     робота з усім складом гуртка  (лекція, бесіда, читання та обговорення рефератів, диспут, екскурсія, похід, практична робота гуртківців);
 б) групова робота (лабораторно-практична, постановка експерименту, кон-струювання, моделювання, розучування партій тощо);
 в) індивідуальна робота.
5. Організація пізнавальної діяльності  (повідомлення суті, вузлових моментів навчального матеріалу; якісний виклад матеріалу; постановка проблемних пи-тань; використання ТЗН, наочності, навчальних посібників, інструментів тощо).
6. Узагальнення та закріплення теми  (питання для перевірки знань, завдання для перевірки умінь і навичок гуртківців).
7. Рекомендована література  (для самоосвіти дітей).

Орієнтовна структура заняття гуртка

1. Організаційна частина.
2. Організація пізнавальної діяльності гуртківців.
3. Підсумок заняття.
Методичні поради щодо укладання навчальних програм
для гуртків  шкіл і  позашкільних закладів
Загальні вимоги
Програми можуть бути однопрофільні, комплексні, модульні (блокові), ін-тегровані та ін., терміном на 1 місяць, на 6 місяців,  на 1 рік, на 2-4 роки тощо.
Програми повинні ґрунтуватися на освітніх стандартах основних шкільних дисциплін, повинні сприяти поглибленому опануванню знань і вмінь, перед-бачених для загальноосвітніх навчальних закладів. Зміст навчальної програми повинен відповідати спеціалізації гуртка.
         У програму мають бути закладені:
        використання знань і вмінь, які надаються учням за навчальними програма-ми загальноосвітніх навчальних закладів;
        спрямованість навчального матеріалу на розвиток пізнавальних і творчих здібностей гуртківців;
        відповідність обсягу навчального матеріалу нормам навантаження та кіль-кості навчальних годин;
        доступність і прикладна спрямованість навчального матеріалу;
        забезпечення його освітньої та виховної цінності;
        використання загальноприйнятої термінології, розкриття наукових положень відповідно до досягнень сучасної науки;
        застосування на заняттях комп’ютерної техніки, інших ТЗН;
        систематичність і послідовність проведення гурткових занять, творчість, індивідуальний підхід, доцільність вибору форм і методів роботи тощо.
Структура програми
         Навчальна програма має складатися із 5 розділів: пояснювальної записки, навчально-тематичного плану, змісту програми, прогнозованих результатів та бібліографії.
У пояснювальній записці потрібно вказати:
        для дітей якого віку передбачена програма;
        на який період часу розрахована програма (місяць, півроку, рік тощо);
        рівень класифікації гуртка:  початковий [до двох років навчання],  основний [три роки навчання],  вищий [чотири і більше років навчання];
        вказати мету та основні завдання гуртка;
        коротко охарактеризувати навчальний матеріал, з яким ознайомлюватимуть-ся гуртківці та зазначити обсяг матеріалу на кожен рік навчання;
        вказати у якій формі проводитимуться підсумкові заняття гуртка.
Навчально-тематичний план
керівник гуртка подає у формі таблиці. У відповідних колонках таблиці зазна-чаються години, відведені на теоретичне засвоєння навчального матеріалу та на його практичне засвоєння.
Перелік основних тем подається у планованій послідовності опанування дітьми навчальним матеріалом. Якщо на вивчення якоїсь теми керівник запла-нував більшу кількість годин, то тему потрібно поділити на підтеми.
 У навчально-тематичному плані слід зазначити заняття, що проводяться із повним складом гуртківців, із групами та індивідуально.
Для кожного класифікаційного рівня гуртка укладається окремий план (найпростіший для початкового навчання, складніший для основного, най-складніший навчально-тематичний план для вищого класифікаційного рівня).
Зміст програми
детально розкриває змістову суть, змістове наповнення планованих тем (згідно послідовності тем у навчально-тематичному плані). У змісті програми керівник гуртка вказує форму організації занять (навчальне, виїзне, лабораторне, дослід-ницьке й ін.), методику їх проведення.
  Прогнозовані результати
У даному розділі керівник гуртка показує бажаний підсумок своєї роботи –зазначає обсяг теоретичних знань і практичних умінь, що їх одержить кожен гуртківець у процесі реалізації навчальної програми:
        гуртківець знатиме  …..………………  ;
        гуртківець умітиме  …..…..………….. .
Окрім досягнення навчальних цілей слід показати також результати досяг-нення основних соціально-педагогічних цілей (розвитку, виховання, оздоров-лення, соціального захисту та соціальної адаптації дітей). У розділі прогнозо-ваних результатів доцільно зазначити форми контролю, методи діагностики (які застосовуватимуться керівником гуртка), способи фіксації результатів.
Якщо передбачається видача гуртківцям посвідчень, необхідно вказати ва-ріанти такого документу.
У розділі  Бібліографія
необхідно дати перелік використаної літератури та перелік літератури, реко-мендованої гуртківцям і їх батькам. Перелік літератури необхідно оформити у відповідності до бібліографічних вимог: напочатку (за алфавітом) слід подати прізвища українських авторів, потім – зарубіжних.

Про журнал планування та обліку роботи гуртка
Журнал роботи гуртка є державним обліковим фінансовим документом. Видається кожному керівникові гуртка на навчальний рік. Не менше двох разів на рік перевіряється керівником навчального закладу. По закінченню навчаль-ного року зберігається в архіві закладу протягом 5 років.
Вимоги до оформлення журналу ЦТДЮГ
·        Усі записи в журналі керівник гуртка веде чітко, розбірливо;
·        Не допускає порушень: написання тем занять на декілька днів наперед; за-клеювання раніше написаного тексту; вклеювання, загинання, виривання листків журналу; виправлення дат і кількості відпрацьованих годин;
·        На обкладинці журналу:  вказує своє прізвище та прізвище старости групи; пише назву гуртка, рік занять (1-й, 2-й, 3-й тощо),  рівень навчання (початко-вий, основний, вищий), режим роботи (напр. “Журнал індивідуальної робо-ти”, “Журнал змінного складу гуртківців”);
·        На 3-й сторінці вгорі:  вказує мету та завдання гуртка (секції, студії, класу), а також зазначає програму, за якою працює. Якщо керівник гуртка працює за своєю авторською програмою, – то повинен зазначити номер протоколу і да-ту затвердження програми на педагогічній раді ЦТДЮГ та відповідним органом управління освітою.
·        На 3-й сторінці внизу: вказує розклад роботи гуртка на навчальний рік.    Якщо розклад з об’єктивних причин під час року необхідно змінити, то ке-рівник гуртка (не закреслюючи старий розклад) вказує новий розклад занять і дату його зміни. Усі зміни в розкладі занять затверджує директор закладу;
·        На цій же 3-й сторінці керівник гуртка зазначає:  із якого і по яке число вівся журнал та ставить свій підпис. Поряд ставить свій підпис керівник відповід-ного відділу (сектору, школи тощо). Підписи розшифровуються;
·        У плані роботи (сторінки 4-9) керівник гуртка зазначає:  теми занять; кіль-кість годин, відведених на вивчення цих тем; дати занять. Підраховує загаль-ну кількість групових та індивідуальних годин за І півріччя, за ІІ півріччя, за літній період;
·        Заповнює усі графи на 10-й сторінці (“Відомості про гуртківців”);
·        Список гуртківців (починаючи із 12-ї сторінки) переписує із врахуванням плинності: навпроти прізвищ дітей, які перестали відвідувати заняття, пише слово “вибув”; у список на наступній сторінці їх прізвища не вносить;
·        Веде облік відвідування занять: щоразу відмічає присутніх дітей; навпроти прізвищ дітей, які прийшли на індивідуальне заняття, ставить позначку “інд”; відсутність дитини позначає літерою “н”;
·        Кожна група гуртківців повинна мати свій окремий журнал. Якщо в журналі записано дві групи гуртківців (при малій наповнюваності груп), то педагог показує відпрацювання годин двічі, і двічі ставить у журналі свій підпис;
·        Журнал заповнює після кожного проведеного заняття (в т.ч. індивідуальнoго):
вказує тему [відповідно до затвердженого плану], кількісь відпрацьованих   годин, ставить свій підпис;
·        Якщо тема вивчається протягом декількох занять (4-ри і більше годин), то її назву керівник записує в журнал щоразу аж до закінчення матеріалу теми;
·        Наприкінці кожного місяця підсумовує години (групові та індивідуальні);
·        Наприкінці кожного півріччя керівник гуртка підраховує загальну кількість годин (отримана сума має співпадати із вказаною у плані);
·        Якщо керівник гуртка перебуває у короткотерміновому відрядженні, – то у дні його відсутності журнал не ведеться. При підрахунку кількості годин (за місяць, за півріччя) керівник гуртка вказує: скільки годин було ним відпра-цьовано та скільки не відпрацьовано.
·        Якщо під час хвороби керівника гуртка його заміняє (згідно наказу адмініс-трації) інший педагог, – то теми відпрацьованих занять останній записує в журналі відсутнього по хворобі керівника та ставить свій підпис;
·        Наприкінці навчального року керівник гуртка підсумовує загальну кількість відпрацьованих і не відпрацьованих годин за рік; вказує причини недовико-нання  плану.

Додаток 1

Кожен керівник гуртка прагне мати якнайповнішу інформацію про своїх гуртківців. Отримати її можна за допомогою анкетування.
Анкета “Вірш про себе” (діти завершують речення):
Я ________________________________ (П.І.П.)
      є учнем ________________________ (школи, класу)
Я хотів би навчитися ________________
Я цікавлюся _______________________
Я хочу____________________________
Я мрію ___________________________
Я сподіваюся ______________________
Я відчуваю ________________________
Я уявляю собі ______________________
Я чую ____________________________
Я бачу ____________________________
Я знаю ____________________________
Я турбуюся ________________________

Анкета Мої переваги та позитивні риси”:
Я пишаюся, що _____________________________
Мені приємно, що ___________________________
Я радий, що ________________________________

Керівник гуртка повинен знати оточення, в якому перебувають гуртківці.
Вивчити дане питання можна за допомогою бесід або анкети такого змісту:
1.     Чи є в тебе труднощі у спілкуванні? Якщо так, то з ким?
а)  із ровесниками
б)  із учителями
в)  із батьками
г)  із іншими членами сім’ї та родини
ґ)  із друзями у дворі
2.     Що пригнічує тебе?
а)  у мене нема друзів (або їх мало)
б)  вони не розуміють мене
в)  мені з ними нецікаво
г)  вони не бачать моїх хороших якостей
ґ)  у мене нема з ними спільних інтересів
д)  ровесники мене ображають
е)  тримають мене в страху
є)   крадуть мої речі
ж) б’ють мене
3.     До кого звертаєшся ти по допомогу у важкі хвилини?
а)  до товариша у класі (поза класом)
б)  до батьків, до родичів

в)  до вчителя.

Немає коментарів:

Дописати коментар