Шукати в цьому блозі

Конспекти уроків

Система уроків «Музика мого народу».
Урок 9
Тема: Історичні пісні. Тон. Півтон.
Мета: навчальна – закріпити новий матеріал, знання вміння та навички;
            виховна – викликати зацікавленість, почуття гордості та захоплення українським народом;
            розвиваюча – сприяти формуванню моральних, естетичних і духовних якостей.
Тип уроку: подача нового матеріалу.
Методи, використані на уроці: словесний, наочно-слуховий.
Обладнання на уроці: дошка, піаніно, програвач.
Хід уроку
  1. Організаційний момент.
  2. Музичне привітання.
Співи.
  1. Розспівування класу.
  2. Розучування української народної  пісні «Ой на горі та й женці жнуть».
-          вступна бесіда
упродовж багатьох віків, ще до появи письменства, народ творив своє геніально просте і величне мистецтво. Це – казки, билини, прислів’я, думи та пісні, виникнення яких пов’язане з трудовими і обрядовими процесами. Твори ці передавалися з уст в уста, від покоління до покоління. Герої пісень цього жанру – історичні особи, подвиги яких закарбовувалися в народній пам яті, або ж безіменні герої, пов’язані з конкретними історичними подіями. Однією з найвідоміших історичних пісень є козацька пісня «Ой на горі та й женці жнуть». Вона донесла до нас пам'ять про героїв боротьби українського народу з турками та ординцями – П. Сагайдачного та М. Дорошенка.
-          показ пісні – гра і спів учителя;
-          читання та запам’ятовування слів та мелодії;
-          співоча постава, розучування слів та мелодії фразами;
-          виконання.
               Музична грамота.
  1. Тон. Півтон.
Проспівайте звукоряд від ноти до у висхідному порядку. Зверніть увагу: відстань між сусідніми ступенями у звукоряді не однакова – від першого до другого ступеня вона більша, ніж від третього до четвертого ступеня. Найменша відстань між сусідніми ступенями утворює півтон, а два півтони складають цілий тон.

Отже у звукоряді півтони є між 111 – 1  та   11 -   111 ступенями мажорного ладу.
Проспівайте вправу. Позначте між ступенями тони і півтони.
  Слухання музики.
-          вступна бесіда про композитора і твір
волелюбний дух українського народу, його прагнення до незалежності ніколи не зникали – жили в історичних піснях і думах. Велична і трагічна історія пісні «Ще не вмерла Україна», яка стала державним гімном України.
-          показ твору
прослухайте Державний Гімн України – головний музичний символ українського народу. Слова  гімну написані українським фольклористом та етнографом Павлом Чубинським, музика композитора Михайла Вербицького.
-          співбесіда після прослуховування ( характер, темп, зміст твору.)
  1. Закріплення матеріалу.  
-          що вивчали на уроці?
-          яка тема уроку?
-          проспівайте пісню «Ой на горі та й женці жнуть»;
-          що таке тон, півтон?
-          який  твір слухали на уроці, хто автор та композитор?
  1. Домашнє завдання.
-          Вивчити слова та мелодію пісні «Ой на горі та й женці жнуть».
Підсумок уроку:  хто як відповідав; яку оцінку отримав.
Висновки: під час уроку ми вивчили українську народну пісню «Ой на горі та й женці жнуть», познайомилися з героїчним минулим наших предків. З музичної грамоти вивчили що таке тон і півтон. Прослухали головний музичний символ українського народу – гімн «Ще не вмерла України».

                                                                   Урок 10
Тема: Українські народні думи.
Мета: навчальна – підвищити якість знань;
            виховна – виховати чесність, працьовитість;
            розвиваюча – підвищити якість знань.
Тип уроку: подача нового матеріалу.
Методи використані на уроці: словесний, наочно-слуховий, аналізу.
Обладнання на уроці: дошка, піаніно, програвач.
Хід уроку
1.       Організаційний момент.
2.        Музичне привітання.
Співи.
3.       Розспівування  класу.
4.       Перевірка домашнього завдання.
-          розказати слова пісні «Ой на горі та й женці жнуть»
-          заспівати пісню.
5.       Продовження вивчення пісні «Ой на горі та й женці жнуть».
-          робота над складними місцями;
-          співоцька постава;
-          ансамбль.
              Музична грамота.
6.       Бемоль
У піснях «Ой ходить сон», «Зоре моя вечірняя» та «Ой на горі та й женці жнуть» біля скрипкового ключа поставлено знак бемоль      . Це – бемоль. Бемоль      - це знак що вказує на пониження висоти звука на півтону. Знак      записують біля ноти або біля скрипкового ключа (як у вивчених піснях). Наприклад, у пісні «Ой на горі та й женці жнуть» бемоль записано на третій лінійці нотного стану, а  це означає, що всі ноти сі, які зустрічаються у творі, потрібно співати на півтону нижче.  Запишіть бемоль за зразком.
 Слухання музики.
-          вступна бесіда про твір
у період визвольної боротьби українського народу за свободу і незалежність сформувався своєрідний жанр народної творчості – думи, в яких оспівувалися ратні подвиги героїв – звитяжців. Характерною їх рисою є імпровізаційно – речитативний характер мелодики. Виконувалися думи кобзарями, бандуристами  чи лірниками.
-          показ твору
прослухайте народну думу «Козак Голота».
-          співбесіда після прослуховування.
7.       Закріплення матеріалу.
-          що вивчали на уроці;
-          яка тема уроку?;
-          який твір прослухали на уроці?;
-          що таке бемоль?.
8.       Домашнє завдання.
-          вивчити пісню «Ой на горі та й женці жнуть».
Підсумок уроку: хто як себе поводив, як відповідав.
Висновки: під час уроку виразно виконали пісню «Ой на горі та й женці жнуть», розглянули , що таке бемоль та прослухали народну думу «Козак Голота».

                                                                          Урок 11
Тема: Героїчний характер народних пісень.
Мета: навчальна – підвищити якість знань;
            виховна – викликати зацікавленість до усної народної творчості;
            розвиваюча – спонукати до творчої діяльності.
Тип уроку: подача нового матеріалу, систематизація знань, вмінь, навичок.  
Методи, використані на уроці: словесний, наочно-слуховий.
Обладнання на уроці: дошка, фортепіано, програвач.
Хід уроку
  1. Організаційний момент.
  2. Музичне привітання.
Співи.
  1. Розспівування класу.
  2. Перевірка домашнього завдання.
-          заспівати виразно пісню «Ой на горі та й женці жнуть».
  1. Розучування пісні «О, Україно» слова М. Вороного, музика Я. Ярославенка.
-          вступна бесіда за змістом пісні
багато народних пісень, пов’язані з історичним минулим України, несуть у собі енергетику героїчної боротьби народу за свободу. У них – велика любов до батьківщини, мужність та завзяття, готовність до праці та самопожертви. Відомими пісенними взірцями героїчного характеру є українська народна пісня «Засвистали козаченьки», дума «Іван Богун», авторська пісня «О, Україно».
-          показ пісні – гра і спів учителя;
-          запам’ятовування слів та мелодії;
-          розучування мелодії і слів фразами.
  1. Повторення раніше вивченого матеріалу
-          виразне виконання пісні «Зоре моя вечірняя»;
-          втілення художнього образу.
Музична грамота.
  1. Восьма пауза.
У деяких тактах пісні «О, Україно»  зустрічається знак         - восьма пауза. Вона витримується так, як і восьма нота на «раз» або «і». Зверніть увагу на те, що біля скрипкового ключа на третій лінійці нотного стану стоїть знак бемоль (    ). Це означає, що всі ноти сі потрібно співати на півтону нижче.
Проплескайте ритмічну вправу на рахунок 2/4.
Вчіться записувати восьму паузу.
 слухання музики.
-          вступна бесіда про композитора та твір
прослухайте українську народну пісню «Засвіт встали козаченьки», що була складена в роки визвольної боротьби українського народу під проводом Богдана Хмельницького проти польської шляхти легендарною поетесою Марусею Чурай. Виразність тексту і мелодії пісні неначе створюють реальну картину козацького  війська, нестримного у своєму русі вперед.
-          показ твору.
  1. Закріплення матеріалу.
-          заспіваємо пісню «О,Україно»;
-          що таке восьма пауза?;
-          який твір ми прослухали?;
-          хто написав цю пісню?.
  1. Домашнє завдання. Вивчити слова пісні «О, Україно».
  2. Підсумок уроку. Як відповідали; яку отримали оцінку.
  3. Висновки. Сьогодні на уроці ми вивчили пісню «О,Україно» про героїчне минуле українського народу, розглянули  що таке восьма пауза, та прослухали пісню «Засвіт встали козаченьки» Марусі Чурай.
                                                                            Урок 12.
Тема. Героїчна тема у професійній музиці.
Мета. навчальна – закріпити новий матеріал .
            виховна – викликати почуття гордості та захоплення українським народом.
            розвиваюча -  спонукати до творчої діяльності.
Тип уроку. Подача нового матеріалу.
Методи, використані на уроці: словесний, наочно – слуховий, аналізу та порівняння.
Обладнання на уроці: дошка, фортепіано, програвач, ілюстрації музичних інструментів.
Хід уроку.
  1. Організаційний момент.
  2. Музичне привітання.
Співи.
  1. Розспівування класу.
  2. Перевірка домашнього завдання.
-          Прочитати слова пісні «О, Україно».
  1. Продовження розучування пісні «О, Україно».
-          Розучування слів та мелодії пісні.
-          Виразне виконання.
  1. Повторення раніше вивчених пісень.
-          Виразне виконання пісні «Ой на горі та й женці жнуть».
Музична грамота.
  1. Група мідних духових інструментів симфонічного оркестру.
-          труба,
-          тромбон,
-          валторна,
-          туба.
-          Показ ілюстрацій.
Слухання музики.
  1. Героїчна тема у професійній музиці.
Для створення великих музичних творів патріотичного спрямування українські композитори використовували народні пісні героїчного характеру. Однією з них є пісня «Засвистали козаченьки», яку український композитор Микола Лисенко використав у своїй опері «Тарас Бульба».
-          Вступна бесіда про композитора і твір.
Прослухайте увертюру до опери «Тарас Бульба» українського композитора Миколи Лисенка. Літературним джерелом опери є одно іменна повість Миколи Гоголя. Розпочинається увертюра героїчною, закличною темою, яку виконує група духових інструментів. Далі музика швидко розвивається, що приводить до появи другої ліричної теми пісенного типу. Після цього звучить великий епізод, в якому вчуваються інтонації, як першої так і другої теми.
Музичні теми увертюри надзвичайно близькі до народних пісень. А завершує увертюру третя тема, в якій звучить мелодія української народної пісні «Засвистали козаченьки».
-          Показ твору.
-          Бесіда про твір.
  1. Закріплення матеріалу.
-          Яка тема уроку?
-          Які музичні інструменти відносять до групи мідних духових?
-          Заспівайте пісню «О, Україно».
-          Який твір прослухали, і хто композитор?
  1. Домашнє завдання. Повторити вивчені пісні.
Підсумок уроку. хто як відповідав, як себе поводив, яку оцінку отримав.
Висновки. Сьогодні на уроці ми розглянули тему героїчна тема у професійній музиці, послухали увертюру до опери «Тарас Бульба» українську народну  пісню «Засвистали козаченьки», познайомилися з музичними інструментами, які належать до  групи мідних , духових.

                                                                Урок 13
Тема. Народна пісня в симфонічній музиці.
Мета. Навчальна – навчити аналізувати, виділяти головне.
            Виховна – сприяти формуванню моральних, естетичних та духовних якостей.
            Розвиваюча – підвести до висновку, розуміння важливості усної народної творчості.
Тип уроку. Подача нового матеріалу, комплексний урок, в якому попередні уроки синтезуються.
Методи використані на уроці: словесний, наочно-слуховий, аналізу і порівняння.
Обладнання на уроці. Дошка, піаніно, портрет композитора, програвач.
Хід уроку.
  1. Організаційний момент.
  2. Музичне привітання.
Співи.
  1. Розспівування класу.
  2. Перевірка домашнього завдання.
-          заспівати на вибір вивчену пісню.
  1. Розучування пісні «Забілів від снігу гай».
-          Вступна бесіда за змістом пісні.
Пісня «Забілів від снігу гай» -  українська народна, головна дійова особа  - святий Миколай. Цю пісню потрібно співати мелодійно,  наспівно та з проханням.
-          Показ пісні – гра і спів вчителя.
-          Запам’ятовування слів і мелодії, та розучування пісні.
-          Виразне виконання.
  1. Повторення раніше вивченого матеріалу.
-          Виконання пісні «О, Україно!».
-          Втілення художнього образу.
Музична грамота.
  1. Дієз  (     ).
Співаючи пісню «Забілів від снігу гай», ви, напевно, помітили, що на початку  біля скрипкового ключа стоїть знак             - це дієз.
Дієз  (      ) – це знак , що вказує на підвищення висоти звука на півтону. Як і бемоль , знак дієз записують перед нотою, яку потрібно підвищити на півтону.
Запишіть дієз за зразком.
 Слухання музики.
-          Вступна бесіда про композитора і твір.
Український композитор Левко Ревуцький, як і його попередники, Михайло Калачевський та Микола Лисенко, широко використовував народні пісні у своїх симфонічних творах.
Прослухайте другу частину «Другої симфонії» українського композитора Левка Ревуцького. Зверніть увагу на майстерну розробку мелодії українських народних пісень «Ой Микито» та «Ой у полі сосна». Ліричний настрій цієї частини симфонії змінюється високим напруженням і глибоким драматизмом. Особливе, художньо-виразне значення має фрагмент, побудований на мотивах мелодії жартівливої чумацької пісні «У Києві на ринку».
-          Показ твору.
-          Аналіз музики.
  1. Закріплення матеріалу.
-          Проспівайте пісню «Забілів від снігу гай».
-          Який знак альтерації ми розглянули?
-          Який твір прослухали, хто композитор?
-          Які народні пісні використав композитор?
  1. Домашнє завдання. Намалювати малюнок до пісні «Забілів від снігу гай».
Підсумок уроку. Як відповідали, яку оцінку отримали.
Висновки. Отже, сьогодні ми вивчили пісню «Забілів від снігу гай» про Миколая, розглянули ще один знак альтерації – дієз (       ), та прослухали другу частину «Другої симфонії» українського композитора Левка Ревуцького.

                                                            Урок 14.
Тема. Пісні та думи.
Мета. Виховна – прищепити смаки, культуру.
            Навчальна – навчити аналізувати, виділяти головне.
            Розвиваюча – залучити до творчої діяльності.
Тип уроку. Подача нового матеріалу.
Методи , використані на уроці. Словесний, наочно – слуховий, аналізу і порівняння.
Обладнання на уроці. Дошка, інструмент,  програвач.
Хід уроку
  1. Організаційний момент.
  2. Музичне привітання.
Співи.
  1. Розспівування класу.
  2. Перевірка домашнього завдання.
-          Показати малюнок до пісні «Забілів від снігу гай».
  1. Продовження вивчення пісні «Забілів від снігу гай».
-          Розучування мелодії і слів фразами.
-          Робота над складними місцями.
-          Співбесіда за змістом пісні.
  1. Повторення раніше вивченого матеріалу.
-          Виразне виконання.
-          Втілення художнього образу.
Музична грамота.
Соль мажор.
-          Розгляньте нотний текст української народної пісні «Забілів від снігу гай» і скажіть, на якій ноті вона закінчується. Якщо в мажорній пісні мелодія закінчується на тоніці, якою є нота соль, а біля скрипкового ключа записано знак фа        , то пісня написана у соль мажорі. Проспівайте звукоряд соль мажор. У соль мажорі слід співати не фа а фа       (на півтону вище).
 Слухання музики.
-          Вступна бесіда про композитора і твір
Українські пісні та думи – геніальна поетично – пісенна біографія нашого народу. З її рядків постає образ народу – воїна і народу – трудівника, що віками виборював свою незалежність, право бути самим собою, жити і дихати на повні груди на рідній землі. Всю свою одвічну тугу народ переливав у пісні. Все найцінніше, що було в душі українства, закарбувалось у них. Ось чому кажуть , що пісня – це душа народу.
-          Прослухайте «Кобзарську думу» українського композитора В. Кушпета.
-          Показ твору.
-          Співбесіда після прослуховування.
  1. Закріплення матеріалу.
-          Проспівайте пісню «Забілів від снігу гай», виразно, святково.
-          Познайомилися із тональністю соль мажор.
-          Який твір ви слухали?. Хто композитор?
-          Яка тема уроку?
  1. Домашнє завдання. Вивчити слова та мелодію пісні «Забілів від снігу гай».
Підсумок уроку. Хто як себе поводив, як відповідав.
Висновки. Під  час уроку ми вивчили пісню «Забілів від снігу гай»,  розглянули тональність соль мажор, та прослухали  «Кобзарську думу» українського композитора В.Кушпета.

                                                              Урок 15
Тема. Календарно-обрядові пісні.
Мета. Навчальна – показати взаємозв’язок  календарно-обрядових пісень з певною порою року,       та відповідними звичаями.
            Виховна – спонукати до творчої діяльності.
            Розвиваюча -   сприяти формуванню моральних, естетичних і духовних якостей.
Тип уроку. Подача нового матеріалу, комплексний урок, в якому типи уроку синтезуються.
Методи використані на уроці. Словесний, наочно-слуховий, аналізу і порівняння.
Обладнання на уроці. Дошка, інструмент, програвач, портрет композитора.
Хід уроку.
  1. Організаційний момент.
  2. Музичне привітання.
Співи.
  1. Розспівування  класу.
  2. Перевірка домашнього завдання.
-          Заспівати вивчену пісню
  1. Розучування  щедрівки «Слава нашим господарям».
-          Вступна бесіда за змістом пісні.
Календарно-обрядові пісні нерозривно пов’язані з певною порою року, із сільськогосподарськими роботами та з відповідними звичаями. До них можна віднести пісні – веснянки,  купальські, жниварські, колядки та щедрівки.
-          Показ пісні – гра і спів учителя.
-          Запам’ятовування слів і мелодії.
-          Розучування мелодії і слів фразами.
  1. Повторення раніше вивченого матеріалу.
Музична грамота.
Проспівайте вправу. Як називається знак біля скрипкового ключа?
 Слухання музики.
-          Вступна бесіда про композитора та твір.
З музикою українського композитора Левка Ревуцького ви вже знайомі – слухали другу частину «Другої симфонії». А тепер прослухайте першу частину симфонії, в якій композитор виразно і переконливо передав український національний колорит, картини народних веселощів. Зверніть увагу на схвильований і драматичний характер головної партії, в якій відчутні інтонації українських героїко-епічних пісень та веснянок.
-          Показ твору.
-          Співбесіда після прослуховування.
  1. Закріплення матеріалу.
-          Проспівайте щедрівку «Слава нашим  господарям».
-          Повторили знаки альтерації.
-          Який твір прослухали?
-          Хто композитор?
-          Яка тема уроку?
  1. Домашнє завдання. Намалювати малюнок до щедрівки «Слава нашим господарям».
Підсумок уроку. Хто як себе поводив, як відповідав.
Висновки. Під час уроку ми з вами вивчили щедрівку «Слава нашим господарям», прослухали першу частину «Другої симфонії» Левка Ревуцького,повторили раніше вивчені пісні.

Немає коментарів:

Дописати коментар